همه چیز در مورد یونجه

یونجه برای اولین بار توسط مادها برای تغذیه ی دام هایشان مورد استفاده قرار گرفت. گرچه این گیاه منشا کویری دارد لاکن در اکثر مناطق معتدل کشت میگردد.

عوامل زیادی در برتری گیاه یونجه نقش دارند ، که یکی از عوامل بسیار مهم  microsymbiont میباشد که باکتری رایزوبیوم و تاثیر مستقیم آن بر روی ثبیت ازت اتمسفر در گره های ریشه یا همان Nodule در خاک، نقش اساسی را بر عهده دارد.  کاهش غلظت عنصر مولیبدن بطور خاص کاهش شدید همزیستی باکتری رایزوبیوم  در ریشه گیاه یونجه ایجاد می گردد و متابولیسم نیترات  کاهش میابد. مقدار مولیبدن  برای تثبیت ازت توسط باکتری هایی چون آزوتوباکتر و ریزوبیوم و متابولیسم نیترات ها  امری ضروری است.در اراضی  که کمبود آب و خاک نابارور عوامل محدود کننده برای تولید یونجه است. مولیبدن  نقش مهمی در متابولیسم نیتروژن  ایفا می نماید.

بکار گیری 30 تا 45 تن کود آلی کاملا پوسیده همراه با بکار گیری کود های شیمیایی فسفره و پتاسه و مقدار 50 کیلوگرم اوره در هر هکتار با توجه به آزمون خاک ضروری می باشد.

مقدار 5 تا 10 تن کود آلی بعد از چین اول بهاره بجهت آزاد سازی در اکسید کربن در زیر چتر یونجه، کمک عالی در کمیت و کیفیت یونجه خواهد داشت.

بایستی دقت نمود در کشت پاییزع یونجه در سال اول درود صورت نگیرد و برداشت اول کشت بهاره تا زمان گلدهی کامل به تعویق بیافتد.

یکی از عواملی که در کشت یونجه تاثیر گذار هست علف هرز سس می باشد که بهترین مبارزه با این علف هرز استفاده از بذور بسیار خالص و بکار گیری کود های آلی کاملا پوسیده و تراکم کشت تقریبا بالا میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خرید محصولات به ما پیام دهید